Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje dużą nowelizację Kodeksu pracy, która ma wprowadzić znaczące zmiany m.in. w zasadach obliczania stażu pracy, od którego zależy szereg uprawnień pracowniczych takich jak np. długość przysługującego urlopu wypoczynkowego. Jakie zmiany szykują się dla pracodawców i pracowników?
Według aktualnie obowiązującego art. 154 Kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi:
Wymiar urlopu wypoczynkowego uzależniony jest więc od stażu pracy danego pracownika, którym w świetle przepisów Kodeksu pracy jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Obecnie do stażu pracy, od którego zależy prawo do urlopu i wymiar urlopu, wlicza się m.in. okresy:
Wpływ wykształcenia pracownika na wymiar urlopu szczegółowo określa art. 155 Kodeksu pracy, zgodnie z którym do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się z tytułu ukończenia:
Przy czym zaznaczenia wymaga, że wskazane okresy nauki nie podlegają sumowaniu. Do wyliczenia stażu pracy bierze się więc pod uwagę tylko jeden z etapów edukacji – ten najkorzystniejszy dla pracownika. Przykładowo jeżeli ukończyło się liceum ogólnokształcące, a następnie studia wyższe, bierze się pod uwagę 8 lat a nie 12. Jeżeli pracownik uczył się w trakcie zatrudnienia, to do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się albo okres zatrudnienia, podczas którego była pobierana nauka albo okres nauki – w zależności od tego, który z nich jest korzystniejszy dla pracownika.
Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów do stażu pracy nie zalicza się natomiast okresów zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych (takich jak umowa zlecenia czy umowa o dzieło), ani okresów prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności gospodarczej.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej do obecnie obowiązujących przepisów Kodeksu pracy zamierza dodać nowy art. 3021, zgodnie z którym do okresu zatrudnienia (czyli do stażu pracy) – poza wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy i stosunków służbowych – wliczane będą okresy wykonywania pracy i prowadzenia działalności określone w art. 6 ust. 1 pkt 3, 4, 5, 5a, 6, 8, 11, 12 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497), jeśli stanowiły tytuł do ubezpieczeń społecznych.
Chodzi tu m.in. o okresy:
Zgodnie z założeniami nowelizacji, wyżej wskazane nowe okresy zaliczane do stażu pracy będą musiały być potwierdzane zaświadczeniem wydawanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, którego przedmiotem będzie podleganie ubezpieczeniom społecznym z wymienionych tytułów lub niepodleganie ubezpieczeniom społecznym w przypadkach przewidzianych w przepisach szczególnych.
Jeżeli proponowane zmiany zostaną przyjęte to osoba świadcząca pracę na podstawie umowy o pracę, która wcześniej była zatrudniona np. w oparciu o umowę zlecenia lub prowadziła własną działalność gospodarczą – z dniem wejścia w życie ustawy zyska prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego, jeżeli jej łączny staż pracy (z wliczeniem do niego okresów innej aktywności zawodowej, które zostaną dodane nowelizacją), będzie ją do niego uprawniał.
Staż pracy ma istotne znaczenie przy ustalaniu także innych niż długość urlopu wypoczynkowego uprawnień pracowniczych, takich jak:
Zaznaczenia wymaga, że nowelizacja wprowadza istotne rozróżnienie między dwoma rodzajami stażu pracy:
Nowe przepisy istotnie wpłyną na sytuację osób, które przed zawarciem umowy o pracę z dotychczasowym pracodawcą, świadczyły dla niego pracę na podstawie umowy zlecenia czy B2B, ponieważ okres pracy w oparciu o umowę cywilnoprawną również zostanie wzięty pod uwagę przy obliczaniu długości okresu wypowiedzenia czy odprawy. Również dodatkowe świadczenia przyznawane przez pracodawcę na mocy przepisów zakładowych, takie jak dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe uzależnione są od długości zatrudnienia u danego pracodawcy.
Jak wynika z uzasadnienia projektu nowelizacji proponowane zmiany mają za zadanie wyrównanie szans osób, które przed nawiązaniem stosunku pracy prowadziły działalność gospodarczą we wskazanych formach lub wykonywały pracę na podstawie wymienionych umów cywilnoprawnych, w dostępie do niektórych uprawnień pracowniczych, jak i stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zakłada, że nowelizacja miałaby wejść w życie od dnia 1 stycznia 2026 r. Pozostaje zatem obserwować dalszy rozwój prac legislacyjnych nad projektowanymi zmianami.