Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością przygotowania i zamieszczenia na stronie sklepu odpowiedniego regulaminu, w którym określone zostaną kwestie związane m.in. z dokonywaniem zakupów, ich reklamacją czy ewentualnym zwrotem. Regulamin sklepu internetowego stanowi pewnego rodzaju dokument konkretyzujący warunki i treść umów zawieranych przez przedsiębiorcę z klientami za pośrednictwem Internetu. Dzięki niemu ujednolicone zostają warunki sprzedaży oraz zagadnienia związane z rozwiązywaniem potencjalnych problemów, jakie moją pojawić się podczas zawierania i realizacji poszczególnych transakcji. Ilość oraz treść postanowień zawartych w regulaminie sklepu internetowego pozostawiona została każdorazowo decyzji właściciela sklepu, w każdym przypadku musi on jednak odpowiadać przepisom prawa, co oznacza, że w jego treści sprzedawca nie może zamieścić postanowień uznanych przez prawo za klauzule abuzywne. W związku z niesłabnącą popularnością, jaką cieszą się zakupy w sieci, zagadnienie niedozwolonych postanowień umownych w regulaminach sklepów internetowych jest niezwykle istotne, zarówno dla konsumentów jak i sprzedawców.
Spis treści (kliknij aby szybko przejść):
O tym, czym są klauzule abuzywne oraz jakie przesłanki musi spełnić postanowienie umowne, aby można uznać je za klauzulę abuzywną pisaliśmy w artykule dotyczącym klauzul abuzywnych zamieszczanych w umowach pożyczki (link). Warto jednak ponownie pokrótce przedstawić zagadnienia związane z niedozwolonymi postanowieniami umownymi, które jak widać mogą znajdować się nie tylko w umowach zawieranych z instytucjami finansowymi ale także w tak powszechnych umowach życia codziennego jak umowy kupna-sprzedaży.
Klauzule abuzywne, czyli inaczej klauzule niedozwolone, to postanowienia wzorców umów, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób niezgodny z powszechnie obowiązującym prawem. Istotą klauzul abuzywnych jest ograniczenie praw konsumenta – poprzez naruszenie jego interesów czy ustalenie praw i obowiązków w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami. W praktyce są to głównie postanowienia umowne sprzeczne z obowiązującymi przepisami np. pozbawiające konsumenta prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub skracające ustawowy termin do skorzystania z takiego uprawnienia. Forma poszczególnych postanowień może też wskazywać na ich sprzeczności z zasadami współżycia społecznego. Mogą to być np. postanowienia, które przewidują dla sprzedawcy znacznie korzystniejszą pozycje w stosunku do pozycji kupującego.
Regulację dotyczącą niedozwolonych postanowień umownych znajdziemy w art. 3851 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny. Nieuzgodnione indywidualnie są natomiast te postanowienia umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta.
W przypadku regulaminów sklepów internetowych konsument w praktyce nie ma żadnego wpływu na treść obowiązującego regulaminu, który w całości zostaje opracowany przez przedsiębiorcę. Regulamin zostaje zamieszczony na stronie internetowej sklepu, dzięki czemu potencjalni klienci mogą zapoznać się z jego treścią i zasadami dotyczącymi zawarcia ewentualnej umowy. Postanowienia zawarte w regulaminie nie są jednak uzgadniane z każdym klientem odrębnie przed zawarciem umowy i nie podlegają indywidualnym negocjacjom.
Pamiętać należy, że regulamin sklepu internetowego jest specyficznym rodzajem umowy, bowiem konsument przed rozpoczęciem transakcji musi takowy regulamin zaakceptować. W związku z tym, w regulaminie sklepu internetowego, tak samo jak w innego rodzaju umowach, także nie powinny znajdować się klauzule abuzywne. Podobnie jak w przypadku pozostałych umów, niedozwolone postanowienia umowne zawarte w regulaminie sklepu internetowego nie mają mocy prawnej i nie wiążą stron umowy.
Regulamin e-sklepu zawierający klauzule abuzywne może nie tylko zniechęcić klientów do dokonywania zakupów w danym sklepie oraz nadszarpnąć wizerunek marki, ale także narazić sprzedawcę na odpowiedzialność finansową. Konsumenci są bowiem uprawnieni do negowania prawidłowości postanowień zawartych w regulaminach sklepów internetowych, zgłaszając nieuczciwych sprzedawców do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do sądów powszechnych.
Skąd jednak wiadomo, które klauzule zawarte w regulaminie sklepu internetowego można uznać za klauzule abuzywne? Katalog klauzul, które zostały uznane za abuzywne możemy znaleźć w Kodeksie cywilnym, a dokładniej w art. 3853. Nie zawiera on jednak wyczerpującego ich wyliczenia. Lista klauzul niedozwolonych jest wciąż katalogiem otwartym, do którego stale dodaje się nowe obostrzenia. Aktualną listę klauzul abuzywnych znaleźć można na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jako przykłady najczęściej pojawiających się w regulaminach sklepów internetowych niedozwolonych postanowień umownych można wskazać następuje zapisy:
Powyższe przykłady to jedynie garstka najczęściej występujących w regulaminach sklepów internetowych zapisów uznanych za niedozwolone postanowienia umowne. W przypadku zakupów na odległość warto pamiętać, że, tak samo jak w przypadku umów tradycyjnych, także w przypadku działalności e-commerce zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego, gwarantujące wzmożoną ochronę praw konsumentów.