Telepraca to bardzo popularna forma zatrudnienia, w ramach której pracownik wykonuje obowiązki służbowe poza zakładem pracy. Do Kodeksu pracy została wprowadzona w 2007 roku i od tego czasu z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Czym charakteryzuje się telepraca i jak definiuje ją Kodeks pracy? Na te oraz inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!
Spis treści (kliknij aby szybko przejść):
- Co to jest telepraca?
- Telepraca – jaka umowa?
- Telepraca w Kodeksie pracy
Co to jest telepraca?
Telepraca polega na świadczeniu pracy poza miejscem pracy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, służących zarówno do wykonywania obowiązków, jak i przekazywania wyników swojej pracy. Telepraca może mieć charakter stały lub hybrydowy, co oznacza, że wówczas pracownik realizuje obowiązki służbowe w formie telepracy tylko w wybrane dni, zaś w pozostałe dni pracuje w siedzibie firmy.
Telepraca – jaka umowa?
Podpisanie umowy o świadczenie telepracy może nastąpić przed nawiązaniem stosunku pracy. Wówczas umowa o pracę powinna zawierać warunki wykonywania pracy w tej formie uzgodnione między stronami. Ponadto podpisanie umowy o świadczenie telepracy może nastąpić także w trakcie trwania stosunku pracy. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku przejście powinno nastąpić na podstawie porozumienia, w którym należy określić warunki wykonywania telepracy. Nie może to być zaś wypowiedzenie umowy zmieniające. Co ważne, wniosek o zmianę charakteru pracy może pochodzić zarówno od pracodawcy, jak i od pracownika. Pracodawca w miarę możliwości powinien przychylić się do wniosku pracownika i umożliwić mu wykonywanie obowiązków służbowych w formie telepracy.
Telepraca w Kodeksie pracy
Zgodnie z zapisami Kodeksu pracy (art. 675–6717) pracownik, który wykonuje swoje obowiązki poza zakładem pracy, jest telepracownikiem. Co mówi o telepracy Kodeks pracy?
- Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie telepracownikowi narzędzi do wykonywania pracy: komputera, telefonu czy faksu. Jeśli zaś telepracownik pracuje na własnym sprzęcie, pracodawca ma obowiązek wypłacić mu ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej przez strony.
- Pracodawca jest zobowiązany ustalić warunki wykonywania telepracy z konkretnymi osobami (które taką pracę mają wykonywać), a także z organizacjami związkowymi. Jeśli nie działają one na terenie zakładu pracy, warunki te powinny być ujęte w regulaminie (po konsultacji z członkami zespołu).
- Pracodawca ma obowiązek zapewnienia pomocy technicznej i serwisu sprzętu, na którym pracuje telepracownik. Do pracodawcy należy także pokrycie kosztów związanych z instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu.
- Pracodawca może przeprowadzić kontrolę, ale tylko za zgodą telepracownika, wyrażoną na piśmie lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
- Pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia narzędzi i materiałów niezbędnych do wykonywania pracy (powinno być to określone w regulaminie lub umowie z telepracownikiem).
- Telepracownik ma prawo po podjęciu telepracy, w terminie trzech miesięcy, zrezygnować z tej formy świadczenia pracy. Wówczas powinien wystąpić z wnioskiem do pracodawcy, a ten w miarę możliwości zobowiązany jest wniosek uwzględnić.
- Telepracownik musi wyrazić zgodę na chęć wykonywania swoich obowiązków poza miejscem pracy. Brak zgody telepracownika na zmianę warunków pracy nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie umowy o pracę.
- Telepracownik powinien mieć takie same prawa pracownika jak tradycyjni pracownicy w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń. Co więcej, telepracownik nie może być dyskryminowany z powodu podjęcia telepracy, a także w związku z odmową jej podjęcia.
- Sprzęt, na którym pracuje telepracownik, musi być ubezpieczony.
- Wymagane jest uzyskanie zgody pracownika na wykonywanie przez niego obowiązków poza miejscem pracy. Jeśli pracodawca nie otrzyma takiej zgody, nie ma prawa zwolnienie dyscyplinarne pracownika.